Każdy przejaw dobrego funkcjonowania rodziny albo jej dysf unkc j onalności nie pozostaje bez wpływu na kształtujące się w rodzinie osobowości. Stąd podstawowym zadaniem profilaktyki społecznej staje się działanie na rzecz optymalizacji funkcjonowania rodziny, aby mogła wypełniać coraz lepiej zadania na rzecz społeczeństwa dzięki zaspokajaniu potrzeb swych członków. Każda jednostka uczestniczy w ciągu swego życia w zasadzie w dwóch rodzinach: w rodzinie macierzystej, z której pochodzi, i w rodzinie, którą sama zakłada. Na uczestnictwo w rodzinie macierzystej przypadają zazwyczaj trzy pierwsze okresy w życiu jednostki: od urodzenia do wieku szkolnego, a więc okres przedszkolny, zamykający się w latach 0—6; wczesny okres szkolny, od wstąpienia do szkoły do okresu dojrzewania, obejmujący lata 7—13; okres dorastania od 13—14 do 18—21 lat.
KAŻDY PRZEJAW FUNKCJONOWANIA
